h1

Kliande myggbett…

juli 29, 2008

Myggbett kliar, det vet vi alla! Och myggor ÄLSKAR mina fötter (man undrar ju varför).

Alltid blir jag biten på fötterna, helst runt hälarna och UNDER!! Det måste ju finnas bättre ställen för en mygga att bita på, t ex på armarna, benen, ryggen. Ja, resten av kroppen borde ju vara bättre men Nej… Mina fötter råkar alltid värst ut även om ben och armar är nakna..

Har Ni försökt att klia på ett myggbett under foten eller hälen??? Jag har…. Det går inte.. Det gör ONT!! Och myggbettet börjar klia ännu mera… Av värme kliar det så ett akut klimyggbett lindras med kyla… Men så fort man blir varm igen kliar det… Speciellt under natten då foten letat sig in under täcket och blivit varm. Klia klia… Man vaknar och kan inte somna om för att det kliar…

Jag har provat det mesta som man kan ha hemma under de senaste dagarna… Jag har provat tandkräm, funkar en stund. Jag har provat basilika (ett gamalt beprövat sätt enl dem som vet), funkar ibland (men inte på fötter). Jag har provat alvedon och det funkar faktiskt. Man bryter av en alvedon och blöter lite. ”Gnugga” på myggbettet och klådan tas bort. Allt som kyler funkar en stund såsom asolsprit, is och så… Men jag tror jag har kommit på grejen… Jo, jag tror det, och Ni kanske kan bekräfta det åt mig. Det funkar ivarje fall på mina fötter!!!

Jag har använt ZINKPASTA!!!

Jo, Ni hörde rätt.. zinkpasta och kliet försvinner nästan på en gång… Och verkar inte komma tillbaka!

Så snälla Ni, har ni fått ett myggbett som kliar och har zinkpasta hemma, prova och meddela mig resultatet. Jag vet att zink är bra till det mesta men inte trodde jag att det skulle ta bort kliet på myggbettet…

Ha det goa vänner!

7 kommentarer

  1. Jag har också försökt och det gör verkligen ont! man är rejält känslig för bett under fötterna. Som myggallergiker trodde jag att jag hade provat allt men tack för tipset med zinkpasta! allt är väll värt att pröva!
    Kram och välkommen hem!


  2. Ja gör det!!! Då får jag veta om jag lurar mig själv eller nåt… Alltid fint med en andra åsikt/erfarenhet. Mina myggbett syns fortfarande, men de kliar inte… Kramis


  3. Tack för ditt grattis! Hoppas alla myggbett är borta nu så att du kan få en klilös helg;-)
    Kram!


  4. Jag ser att denna artikel är gammal men likväl lika viktigt, Varje sommar.
    Zinkpasta fungerar!!
    Vi testade idag och det fungerar verkligen.
    Hemskt mycket tack!

    Zink funkar verkligen till allt.
    Här hemma använder vi oss av Inotyol (finns på apoteket) som fungerar till allt.
    När min fru brände sig en gång på spisen riktigt ordentligt vi satte på Inotyol på brännsåret.
    Brännsåret var bara en centimeter i diameter så det var ingen allvarlig skada.
    OBS! –> Brännskada stor som två 5-kronor = Akuten
    Redan inom en timme hade hon ingen smärta och dagen efter var det stelnat och hårt men helt ok.
    Efteråt så hade hon inget märke på huden efter brännskadan.

    Ha de


    • Jepp, precis så ska man hantera brännskador! 🙂


  5. Der funkar! Fick panik av ett myggbett under foten, googlade och fann detta!!! Hade hemma och kunde prova. Zink Pasta FTW!!!


    • Beprövat! 🙂 Fick själv panik när myggorna bet mej på hälen. Gjorde ont att klia tillbaka och på natten blev man varm och då kliade det så jag blev tokig.. Provade alla salvor jag hade men slutade när jag fick tag på zinkpastan! För den funkade ju! 🙂



Lämna en kommentar